Up the East Coast – Part III

9 april 2013 - Brisbane, Australië

Met het motto ‘where the Reef meets the Rainforest’ worden de belangrijkste twee toeristische bestemmingen van Cairns opgesomd. Gelegen in het tropische noorden van Queensland is deze havenstad gebouwd voor de cruises naar de the Great Barrier Reef. Hopelijk pakt onze gok goed uit van het slechte weer weg te reizen!

Om onze gezamenlijke reis goed af te sluiten, hebben we voor de laatste dagen een appartement gehuurd. Prettig even een soort uitvalbasis te hebben! Onze eerste activiteit is een dagtocht naar het plaatsje Kuranda te midden van het tropische regenwoud. Op de heenweg worden we bij Skyrail aan de voet van de bergen afgezet. Een kabelbaan van typische wintersport-gondels scheert over de toppen van het woud. In het traject van 7,5km stap je twee keer uit voor een korte wandeling door het regenwoud. Dit doet zijn naam eer aan, want de regen komt met bakken uit de hemel. Bepakt met regenpak en paraplu krijgen we van een grappige gids uitleg over de flora en fauna van dit gebied. Het grootste deel van het regenwoud is in de jaren 1880-1930 weggekapt voor de houthandel. De regeneratie van het bos is nu 80 jaar aan de gang en het is bijzonder te zien hoe snel de flora is aangegroeid. Door de vele regen van de afgelopen dagen is de Barron rivier aardig opgezwollen en de gelijknamige waterval is daarmee in omvang toegenomen. Vanaf de gondel hebben we een mooi uitzicht op dit schouwspel. Kuranda zelf is puur gericht op massatoerisme, waar in de winkeltjes  alle soorten prullaria te koop zijn. Op de terugweg pakken we de historische trein, die al slingert door de bergen afdaalt naar het dorpje Freshwater. Deze 25km lange treinverbinding heeft in het verleden dienst gedaan voor de mijnbouw en houthandel. Zittend in de jaren 30 wagons knapt onderweg het weer op en hebben we een panoramisch uitzicht over het landschap. Een geslaagde dag!

Ik heb ervoor gekozen niet met mijn broer mee te gaan op de drie daagse duiktrip en een eigen programma te doen. Met wederom een gehuurde Suzuki Swift maak ik dagtochten door de Atherton Tableland, het achterland van Cairns. Op één van de dagtochten rij ik de parkeerplaats van de Diner Falls op en zie ik in het struikgewas een kasuaris staan. Een unieke kans, deze schuchtere loopvogels zijn namelijk moeilijk in het wild te spotten. Het is een beetje vreemd uitziend dier, maar geweldig in het wild te zien. Ook Paronella Park is een aangename verrassing; compleet met kastelen, fonteinen, watervallen en een tunnel met micro-vleermuizen, alleen dan midden in een stuk regenwoud. Het verhaal achter het park is pakkend, in het kort ‘a dream come true’ (zie hun website).

Wat kan een maand toch snel voorbij gaan. Het lijkt als de dag van gisteren dat we uit Sydney vertrokken zijn. Met een ochtendje strand, beach ballen en een lekkere lunch sluiten we een geweldige reis af en zet ik Ivo af op het vliegveld. Thanks for a great time! Ik hoef mijzelf gelukkig niet te vervelen; de dagtocht naar Daintree/Cape Tribulation en de cruise naar Great Barrier Reef heb ik in het vooruitschiet.

1. Wilco:
    9 april 2013
    Ik loop een beetje achter met mijn reisverhalen, daarom nu 2 achter elkaar. Net Fiji gehad, dus dat komt er ook aan!!
  2. Ankie:
    9 april 2013
    Dat achterlopen valt wel mee!Het is een boek geworden ik mis nog wel wat in de verhalen ??!!
  3. Pa:
    9 april 2013
    Nog twee verhalen (Fiji en Singapore, denk ik) en dan is het thuiskomen. Dan gaan we foto's zien die bij de verhalen horen, bv. een kasuaris (??). En met Ellen/Marijn en wij de verhalen van Nieuw Zeeland uitwisselen. Een mooi vooruitzicht.