Up the East Coast – Part IV

11 april 2013 - Singapore, Singapore

’s Ochtends vroeg wordt ik net buiten het centrum van Cairns opgehaald voor de dagtocht naar Daintree National Park. Het is een volle bus met mensen gechauffeerd door vriendelijke gids Shane. Tot Port Douglas gaat de snelweg slingerend langs de kust, de lange maanvormige stranden worden afgewisseld met scherp ingesneden inhammen en venijnige klimmetjes; de gelijkenis met the Great Ocean Road kan zeker getrokken worden! Tijdens mijn reis ben ik al in verschillende dierentuinen geweest, het bijzondere aan die van Port Douglas is de Rainbow-walk. Via een boardwalk loop je door een groot open verblijf waar je zelf opzoek moet naar de vogels, schildpadden en andere dieren; een fraai gemaakte attractie. Daarna wordt de weg vervolgd naar het regenwoud van Mossman Gorge. De Australische regering heeft in samenwerking met de lokale Aboriginalbevolking flink geïnvesteerd in de herontwikkeling van het toerisme in dit gebied onder andere door de aanleg van uitzichtplatforms. Goed te zien dat de lokale mensen optimaal kunnen profiteren van deze nieuwe werkgelegenheid. Met de veerpont varen we over de rivier naar het ongerepte Daintree nationale park en klimmen we via een smalle weg over het kustgebergte naar het aan de andere kant gelegen Cape Tribulation. Het strand is om van te genieten; mangrove bomen tot bijna in de zee met het Great Barrier reef op de achtergrond. Natuurlijk veel te kort, maar het hele gezelschap wordt alweer teruggeroepen naar de bus. Een volgende keer ga ik toch echt zelf rijden… De cruise over de Daintree river is de volgende activiteit in het volle dagprogramma. De grote zoutwaterkrokodillen laten zich helaas niet zien, maar jongere exemplaren liggen wel in de modder van de rivierkant verstopt. Dat je ogen soms groter zijn dan je maag, doet opmaat wanneer een kleine krokodil een grote kikker aan het verorberen is. Alles bij elkaar is de dag als een treinvaart voorbij gegaan; niets is mooier dan het tropisch regenwoud in haar volle glorie te mogen aanschouwen.

Om mijn laatste dag in Australië memorabel te maken, maak ik ter afsluiting van 4 maanden reizen in dit land een dag cruise aan boord van de zeilcatamaran Passions of Paradise naar het Great Barrier Reef. Na het ruige weer van de afgelopen week is het vandaag werkelijk schitterend; 4 knopen wind, weinig golfslag en een strak blauwe lucht. Voor onze duik- en snorkelsessies wordt gevaren naar Michealmas Cay en Paradise Reef. Waar ik alleen even niet aan gedacht had, is het feit dat duiken en vliegen niet binnen 24uur op elkaar mogen volgen. Gelukkig is het redelijk ondiep waardoor je met snorkelen ook viel ziet. Ook ik sta verbaasd naar de pracht van deze onderwaterwereld te kijken; ontelbaar vele soorten vis, gekleurd koraal, schildpadden en haaien. Niet te klagen dus! Tijdens de terugtocht is het op het voordek van de catamaran uitermate goed vertoeven. Met een zonnetje op het gezicht en een drankje in de hand komt 1 woord boven drijven; bevoorrecht!

1. Ankie:
    11 april 2013