Yasawas, Bula!

14 april 2013 - Singapore, Singapore

Op voorhand had ik niet gedacht dat ik Fiji zou aandoen, maar zo tegen het einde van mijn reis is het prettig een soort vakantie in een vakantie te hebben; het ideaal plaatje van een paradijselijk eiland met palmbomen, hangmat en een tropisch strand. In mijn 8 dagen Fiji doe ik de eilandengroep Yasawas aan en verblijf dan telkens een paar dagen op een ander eiland. Na het vertrek met de ferry uit Port Denarau is het ruim 4 uur varen naar de accommodatie Oarsmans Bay lodge op het eiland Nacula. We worden verwelkomd met traditionele muziek en zang, een vast gebruik in deze contreien. Hoewel de sanitaire voorzieningen natuurlijk anders zijn dan de Westerse standaard, is de grote slaapzaal voorzien van airco en worden we in het restaurant door het personeel bediend. Het begrip Fiji time doet zich ook aandienen, want alles gaat in een lage versnelling en iedereen neemt de tijd; onthaasten in optima forma!

De volgende dag varen we met een groepje naar een nabij gelegen eiland waar we een cavetrip doen. De grot ligt grotendeels onderwater, dus uitgerust met een duikbril moeten we een klein stukje kopje onder om bij het achterste deel van de grot te komen. Wat ik niet snel zal vergeten is die ene toerist met zwemvest aan, die ronddobbert in de grot want zij kan niet zwemmen maar door de gidsen wel onderwater voortgetrokken wordt. Een downside van de activiteit is dat ik onwijs last van mijn oren heb, kreeg een soort deja vu-gevoel van een paar jaar geleden doen mijn trommelvlies geperforeerd was. Het zeker voor het onzekere genomen en naar het dichtstbijzijnde dorpje gevaren voor een bezoek aan de plaatselijke arts. Goed nieuws, alles lijkt in orde.

Op het eiland Naviti ligt Korovou Eco Resort, iets minder strand maar wel een enthousiaste staf die het ’s avonds gezellig maakt met allerlei dansspelletjes. Ook van de kookles steek ik weer wat op; rauwe vis in kokosmelk met een variëteit aan vers gesneden groentes. Simpel en lekker!  Eind vorig jaar is dit deel van Fiji getroffen door een zware cycloon en een stukje verderop wordt duidelijk dat men nog steeds bezig is met de wederopbouw van huizen en accommodaties. Later begrijp ik dat de overheid bouwmateriaal ter beschikking stelt, maar dat de volgorde waarin niet altijd even duidelijk is.

Het kleinste toeristische eiland van de hele Yasawas is South Sea Island en mijn laatste overnachtingsplek van de reis. Samengepakt met 24 andere op een slaapzaal is dit duidelijk de minste accommodatie, maar goed je raakt eraan gewend. De tocht met de zeilboot Seaspray is daarentegen een aanrader. Wie de film Cast Away met Tom Hanks gezien heeft, weet waar ik het over heb. We doen namelijk het eilandje aan waar de film is opgenoment. Niets uit de film doet denken dat het eiland eigenlijk heel dicht bij de beschaving ligt. Aangezien alles in de prijs is inbegrepen, worden we getrakteerd op champagne en een heerlijke BBQ lunch. Met de wind in de rug worden de zeilen strakgetrokken en varen we langs de tropische eilandjes terug naar Port Denarau. Mocht je ooit in de buurt van Fiji komen, sla het niet over. Het is een prima vakantiebestemming!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl