Up the East Coast – Part II

9 april 2013 - Brisbane, Australië

Naarmate je verder het Northbound-traject met de Greyhound volgt, hoe ongunstiger de busttijden worden. En omdat we geen nachtritten prefereren, is het plan het laatste stuk van onze reis van Sydney naar Cairns op te knippen in 3 delen, zodat we zoveel mogelijk kans maken iets van het Great Barrier Reef te zien. Tot zover de theorie, de praktijk blijkt echter anders te zijn. De tropische cycloon Tim gooit namelijk roet in het eten. Na de fantastische dagen op Fraser Island brengt de touringcar ons via Rockhampton naar het kustplaatsje Emu Park. Onderweg rijden we door Bundaberg en Gympie. Misschien bekend, maar in de afgelopen maanden zijn deze plaatsen getroffen door hevige overstromingen. Best vreemd, want op een zonovergoten dag als vandaag is bijna niets meer van de schade te zien. Het zegt iets over de solidariteit van de Australische bevolking. Bij rampen en tegenslag wordt overal uit het land hulp aangeboden en wordt met man en macht gewerkt de schade te herstellen. Werkelijk top!

Helaas voor ons is het niet mogelijk de oversteek van Emu Park naar Keppel Island te maken. Door de harde wind is een weerswaarschuwing uitgegeven en vaart geen enkele boot uit.  Geen duiken of snorkelen dus, maar met een bezoekje aan een krokodillenboerderij maken we het beste ervan. Met een lengte van over de 5m lang en meer de 800kg zwaar zijn deze prehistorische beesten indrukwekkend te noemen. Zeker op het moment dat de verzorger een halve kip voert. Ook kruipt voor onze ogen een kleine krokodil uit zijn ei en houd ik Harvey, een 3 jaar oude krokodil in mijn handen. Waar smaakt krokodillenvlees naar, dat is een goede vraag. Het antwoord is iets tussen kip en vis, maar dan met een smaak van wild. Iets voor de fijnproevers onder ons!

Rond de klok van 1 uur ’s nachts arriveren wij in het stadje Mackay. Ondanks onze afspraak met het motel de sleutel in het slot te doen, staan we voor een gesloten deur. Na een telefoontje naar de nachtportier komen we alsnog de kamer binnen. Na een korte nacht staat de dagtocht naar Eungella National Park op het programma. Met een gehuurde Suzuki Swift rijden we door de suikerrietplantages van de vallei richting de Great Dividing Range. Een korte steile klim brengt ons boven en kijken we vanaf een uitzichtpunt de verte in. In dit gebied leven vogelbekdieren en het is onze hoop er één in het wild te spotten. Het geluk is aan onze kant, want na een paar uur wachten duikt een vogelbekdier op en hebben we de kans een paar mooie foto’s te maken. Mission accomplished!

Inmiddels hebben we begrepen dat de nu ex-cycloon een zware regendepressie is geworden en ergens tussen Mackay en Rockhampton aan land komt. Vanuit de beschutting van de touringcar klettert de regen hard naar beneden. Geen lekker start voor een zeiltocht door Whitsundays! Eenmaal aangekomen in het hostel in het toeristenstadje Airlie Beach blijkt dat alle tochten al vier dagen geannuleerd zijn. De weersvoorspelling is niet gunstig. We besluiten het zekere voor het onzekere te nemen en de volgende ochtend vroeg naar Cairns te vertrekken. Nabij Innisfail rijdt de touringcar door een zwaar onweer met veel bliksem. Iets eerder was de helft van de buspassagiers uitgestapt in Mission Beach; één van onze beoogde bestemmingen.  Wij blijven dus zitten; ons volledige plan is in duigen gevallen, want veel eerder dan verwacht arriveren we in Cairns. Een gevalletje jammer maar helaas, volgende keer beter!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade