Skytowering over Auckland

10 oktober 2012 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Na wederom een lang vlucht en met tijdsverschil meegerekend anderhalve dag onderweg, ben ik gearriveerd in Auckland Nieuw Zeeland. Om mezelf goed te oriënteren ben ik ’s avonds de Skytower in gegaan. Net als de Euromast sta je dan bijna 300m boven de grond en heb je een 360graden beeld over de omgeving. Hoewel Auckland een havenstad is, heb ik mij niet gerealiseerd dat vaak forse heuvels opgelopen moet worden. Het centrum van de stad doet niet veel onder van typische Amerikaanse steden namelijk 1 lange hoofdweg (Queen Street) met allerlei winkels en restaurants. De buitenwijken zijn meer authentiek met leuke parkjes, winkelstraatjes en cottages. Na informatie ingewonnen te hebben, ga ik de volgende ochtend eerst een harbour cruise maken. Met een soort ‘Spido’ brengt de tocht je langs enkele hoogtepunten zoals North Head, Harbour Bridge en Bean Rock Lighthouse. Ook heb je vanaf het water weer andere vergezichten van de stad. De Coast-to-Coast walkway brengt je naar de twee havens van Waitemata naar Manukau via Mount Eden en One Tree Hill. De afstand is alleen iets te ver lopen voor 1 dag, dus onderweg neem ik de tijd voor een bezoek aan het Auckland museum. De collectie geeft uitgebreide informatie over de Maori en de geschiedenis van Aotearoa. Morgen pak ik de walkway verder op! De dag afgesloten met een lekkere ravioli aan Parnell Road in de gelijknamige pittoreske buitenwijk.