Sightseeing in Mid Levels

7 oktober 2012 - Hong Kong Island, China

Zondag is voor de Hongkongers ook een vrije dag en men trekt massaal naar de grote parken en andere schaduwrijke plekken zoals onder viaducten en loopgalerijen. Het zijn, denk ik, vooral mensen uit de hoek van Malaysia en Indonesië, die in kleinere groepen samenkomen. Het onderscheid met Mid Levels is groot, want juist daar heb je de luxere restaurants en bistro’s waar vooral Europeanen hun café latte drinken (en ik een croque monsieur eet). Met de reisgids in de hand loop ik verder door het ‘Chinese’ Hong Kong Island met zijn heiligdomen, authentieke winkels en traditionele straten. Het tweede deel van de route is meer een soort speurtocht met als thema ‘In de voetsporen van Sun Yat-sen’: een belangrijke figuur in de geschiedenis van revolutionair China. Op deze historical trail liggen in de straat gedenkplaten verstopt en deze geven een levende herinnering aan het verleden. Het doet een beetje weg van de boeken over professor Robert Langdon: dingen die je niet direct ziet, maar er wel zijn!

Ik heb wat tijd over en neem de halfopen tram naar Causeway Bay, want deze brengt je door het koloniale Hong Kong richting het oosten van de stad. Helaas is er niet veel over van deze tijd en is bijna alles opgeslokt door winkelcentra en torenflats. Ik neem de veerpont terug naar Kowloon waar je het beste Symphony of Lights kan zien. Toevallig net in de krant gelezen dat Hong Kong verkozen is in de top 3 van steden met de mooiste nachtaanblik . En het klopt, New York eat your hart out!

Morgen vertrek ik met een overstap in Sydney naar Auckland, Nieuw Zeeland. Ik ben benieuwd!