Shrine, pagoda and temple

6 oktober 2012 - Tin Shui Wai, China

Vandaag staat in het teken van het culturele erfgoed van Hong Kong en daarvoor is een tripje naar New Territories nodig. Een halfuurtje met de metro brengt mij naar Tin Shui Wai in het noordwesten van het land waar een heritage trail is uitgezet. Bij aankomst merk ik gelijk dat het in het binnenland een stuk warmer is en dan is het nog geen 10 uur in de ochtend. De route gaat langs altaars, tempels en pagodes. Sommige liggen verstopt tussen de andere gebouwen, maar de opgerichte herdekkingshallen zijn groter opgezet. Van oorsprong is de Tang clan de meest machtige groep in dit gebied met hoogstgeplaatste publieke figuren in de verschillende Chinese dynastieën. Het leuke van deze plekken is dat de lokale bevolking actief gebruik maakt door het houden van bijeenkomsten en optredens. De trail eindigt bij een voormalig politiestation gepositioneerd op een heuvel wat nu is ingericht als visitorscentre.  Helaas was de batterij van mijn fotocamera leeg, dus het worden vooral mental pictures. Terug in Kowloon city ga ik verder met cultuur opsnuiven. Het Nan Lian Garden geeft een 1e indruk van het Boeddhisme want naast een mooi aangelegde rotstuin herbergt het complex een grote tempel. In de tempel heerst een bepaalde serene rust omringt door de drukke geluiden van de stad. Een stukje verderop ligt de Sik Sik Yuen Wong Tai Sin temple waar drie religies doorelkaar geëerd worden namelijk het Taoïsme, het Boeddhisme en het Confucianisme. Het Kowloon Walled City park laat weer een andere indruk achter, want hoewel niets met religie te maken was dit kleine gebied in het verleden volledig wettenlos en stonden de woontorens letterlijk aan elkaar vast geplakt. Midden jaren negentig is alles tegen de vlakke gegaan en resteert alleen het Alm House (the yamen). Op de terugweg naar het hotel is de stad inmiddels volgestroomd met mensen en wordt het tijd naar een geschikt eettentje te zoeken. Een geslaagde dag.

1. Pa:
    6 oktober 2012
    Hoi, leuk te lezen dat Hong Kong meer is dan economie, hoogbouw en drukte. Ik heb je net een mailtje langs de ouderwetse weg gestuurd en voorgesteld om te kijken of we morgen zouden kunnen skypen.
    gr. Pa
  2. Ivo:
    6 oktober 2012
    Extra batterij mee! Of een smartphone kopen in Hong Kong, zodat je daarmee reserve fotos kan maken. Alhoewel jouw verslagen ook een mooi beeld geven. Keep it up.