Victory over the Peak

5 oktober 2012 - Hong Kong Island, China

Na een traditioneel ontbijt van een soort deegrolletjes met sojasaus en dikke rijstsoep wat overigens prima smaakt, ben ik met de Star Ferry overgestoken naar Hong Kong Island. In de reisgids stonden meerdere routes beschreven en daarvan wil ik er vandaag twee lopen. Door continue landwinning wordt de stad steeds groter gemaakt vandaar dat aan het havenhoofd flink gewerkt wordt en voor voetgangers een doolhof aan viaducten gemaakt zijn. Rond Statue Square staan de grootste gebouwen van het financiële hart van het centrum te midden van enkele oud-koloniale panden en maakt het geheel best indrukwekkend. Niet veel verder is de ingang van de Peak tram en blijkbaar was ik vandaag niet de enige met het plan naar the Peak te gaan, want de wachtduur bedroeg anderhalf uur in de rij staan voor een ritje van 8 minuten. Maar dan gaat de kabelbaan wel steil omhoog van zeeniveau naar de 395 m hoger gelegen Tower. Je hebt een fantastische uitzicht over heel Hong Kong en de wijde omgeving. Plus natuurlijk een hypermodern drie verdiepingen tellend winkelcentrum op de top, want de local kan niet zonder zijn shoppen. Het is dat de backpack al goed gevuld is en daardoor geen ruimte meer over is voor Gucci, Louis Vitton, Hermes etc. Want de stad is werkelijk 1 grote Mall met zowel the real deal als namaak van alle grote merken. Wat een contrast met het groen van Victoria Peak en de mooie gelegen parken op de berg. De terugweg naar beneden gaat lopend over de steile Old Peak Road uitkomend tussen de hoge woontorens van Mid Levels. Het lijkt een beetje op de luxe van Monaco als ik de appartementencomplexen aanschouw. Gelijk de Zoological en Botanic Gardens bezocht, het lag op de route en met gratis toegang laat je dat niet voorbij gaan. Met de Star Ferry weer naar Kowloon om op tijd te zijn voor A  Symphony of Lights. Helaas bleek de lichtshow tot 6 oktober afgelast te zijn wegens piëteit met de slachtoffers van het bootongeluk van eerder in de week. Maakt niet uit wat ik blijf tot en met maandag, dus dat komt later wel. Gelukkig geeft dat de tijd Kowloon by night wat beter te verkennen en bij een eettentje een maaltijd te nuttigen (en nu met chopsticks dat was immers bij het ontbijt ook gelukt).

1. Ivo:
    5 oktober 2012
    Gelijk al flink aan de wandel geweest. En tijd gehad voor je eerste reisverhaal. Er gaan nog vele verhalen volgen....

Succes met de stokjes!
  2. Marc:
    6 oktober 2012
    Fantastische sfeerschets Wilco. Roept oude herinneringen op. Ook nog Aberdeen op je lijstje staan met de oude Yonken en Repulse bay (ook wel genoemd "excuse me beach" omdat je met mooi weer over de hoofden kunt lopen). Zeker doen. Leuk om je reis zo te kunnen volgen. Ben benieuwd naar de volgende belevenissen.
  3. Chiel:
    6 oktober 2012
    Jo Wil,

Mooi verhalen man.
    Klinkt allemaal super, dat is genieten.

Elke dag een verhaal schept wel verwachtingen voor de komende 6 maanden. hahahaha

Have fun pik.

Gr. T en Chiel