The Asian City of Light

4 oktober 2012 - Kowloon, China

Vanuit mijn hotelkamer op de 20e verdieping van het BP international House kijk ik na een lange dag uit over de verlichte stad Hong Kong. Het doet een beetje weg van New York City. De reis zelf is prima verlopen en ’s ochtends vroeg gearriveerd. Het is nu vooral die jetlag verwerken en dat lukt toch het beste door jezelf gelijk aan te passen aan het ander dagritme. Na een ontspannen koffiemomentje in het Kowloon Park met op de achtergrond mensen die hun Tai chi oefenen doen, komt de reisgids uit de tas en maak ik het plan voor de 1e dag. Eerst maar eens langs the Hong Kong Tourism Board voor de nodige aanvullende informatie en daarna de zuidkant van het vaste land rondgelopen. Vanaf de Avenue of Stars heb je een mooi uitzicht over Hong Kong Island. Althans als die laaghangende bewolking wil optrekken. Een paar andere opvallende zaken: het is ontzettend druk met mensen, auto’s en bussen, iedereen wacht keurig netjes voor de talrijke stoplichten en de Chinese invloed op het schiereiland is best omvangrijk. Trouwens, ik kom eigenlijk relatief weinig buitenlanders tegen, dat heeft ongetwijfeld te maken met de wat ontoeristische route van vandaag. Zelfs in the museum of history zijn veel lokale schoolklassen aanwezig. Ja, dat klopt na een lunch van een kop noedels gelijk een museum ingedoken. Het museum of history geeft een goed beeld van het ontstaan en de ontwikkeling van de stad, maar rond de klok van 14 uur begin ik toch aardig in te storten. Ik had ’s ochtends al ingecheckt, alleen mijn kamer moest nog schoongemaakt worden dus kon ik gelijk een verfrissende douche pakken en even een uurtje of wat uitrusten.

Als de Tin Hau tempel om 17 uur dicht gaat, dan worden alle kraampjes op Temple street opgebouwd en de markt blijft dan tot de late uurtjes open. Nu ben ik niet echt een marktganger, want de verkoopwaar lijkt eigenlijk allemaal opelkaar maar het is de moeite waard zeker voor het verkennen van de eettentjes. De komende dagen zal ik toch in de buurt van het hotel de maaltijden gaan nuttigen. Voordat ik het vergeet een ander opvallend puntje, ik werd vandaag bijna elke keer aangesproken voor het laten aanmeten van een maatpak. Misschien doet men dat wel bij alle buitenlanders, alleen ik heb de komende tijd echt geen pak nodig!! Hopelijk ben ik morgen grotendeels af van de jetlag, want The Peak moet beklommen worden.

1. Patrick:
    4 oktober 2012
    Wil,
    Leuk om zo de verhalen te kunnen lezen. Kon er helaas niet bij zijn op Schiphol. Even over het eten, een Hot Dog zou ik daar overslaan. Je weet maar nooit :)
    Veel plezier gast.
    Wij houden jou op de hoogte over onze competitiebattle.
    Groeten,
    iPat
  2. Ellen:
    5 oktober 2012
    Klinkt al goed! Jetlag al overwonnen? The peak al beklommen? Veel plezier!
    X
  3. Matthijs:
    5 oktober 2012
    Hey Wil,

Klinkt super!
    Mooie foto trouwens, fijn dat je reis en vlucht goed is gegaan.

Enjoy the good life!

Greets,