Glowing worms and geysers

21 oktober 2012 - Waitomo Caves, Nieuw-Zeeland

Op zaterdag verlaat ik het Coromandel schierland op weg naar de regio Waikato. Eerst moet ik het kustgebergte doorkruisen voordat je een beetje kan opschieten. Hoewel de afstand in kilometers meevalt, ben je toch een aardig tijdje onderweg omdat de ‘snelweg’ vaak door stadjes gaat waar de maximum snelheid tot 50km beperkt wordt. Voor de rest mag je 100km per uur rijden, maar door de vele bochten en heuvels haal je dat niet. Je bent toch al gauw een paar uur onderweg en daar moet ik in de planning rekening mee gaan houden.

Gelukkig heb ik voldoende tijd om de Waitomo River walkway met de bike te doen. Het fietstochtje gaat door typisch vulkanisch landschap met leisteen formaties afgewisseld met weiland en bosstroken. Door de regenval is het aardig ploegen door de modder en zo vlak langs een hek naast de rivier is het even lastig manoeuvreren. Het eindpunt is het Ruakuri Scenic Reserve. In dit kleine park loop je door grottunnels en zie je hoe de natuur gevormd wordt als een rivier door het leisteen snijdt. Via de asfaltweg terug naar de camping pal naast de Waitomo Caves.

Vroeg in de ochtend een tour door die grotten gemaakt. Het blijft bijzonder al die grotformaties te zien. Er loopt ook een ondergrondse rivier doorheen en dat levert een unieke habitat op voor de gloeiworm. De larven van dit insect hebben zich met de duizenden tegelijk aan het dak van de grot gehecht en dat levert een beeldschoon plaatje op. Het lijken net sterren aan een heldere nachthemel! Gelijk daarna in de wagen gesprongen voor de rit naar Rotorua in de regio Bay of Plenty. Deze plaats staat bekend om de mineraal baden, geisers en borrelende modderpoelen met uiteraard de karakteristieke zwavellucht. Typisch zondag natuurlijk maar het regent echt de hele dag, dus het plaatsje doet een beetje troosteloos aan. Maar goed, regenjas aan en toch maar even kijken naar dit schouwspel. Jammer genoeg, moet je een flink bedrag voor entree betalen. Verderop is een publiek park waar je zelf doorheen kunt lopen, je ziet hetzelfde alleen geen geisers. Maar buiten is buiten en met de plensbuien doe ik het ermee. Rotorua wordt ook wel de mountainbike hoofdstad van het Nieuw Zeeland genoemd met meer dan 100km aan singeltrackpadden. En dat staat juist morgen op het programma!