Lake Taupo region

23 oktober 2012 - Taupo, Nieuw-Zeeland

In Nieuw Zeeland is het de voorbije maandag labour day, een nationale vrije dag. Veel mensen maken van de gelegenheid gebruik een lang weekend weg te gaan en op het radionieuws wordt dagelijks gewaarschuwd voor roekeloos rijgedrag. Hoe plastisch het ook mag zijn, maar het aantal verkeersdoden telt op naar 7 personen en dat is dus normaal voor dit weekend. Mijn dag in Rotorua staat in het teken van het overwinnen van de mountainbike trails in Red Forest. Bij de start kom ik tot de ontdekking dat je ook een circuit in Whakarewarewa State Forest kan maken, wat je onder andere naar Blue Lake en Green Lake brengt. Eerst maar eens wat trails doen. Elke trail heeft een naam zoals Old Chevy, RollerCoaster, New Ponty etc. En ik kan vertellen dat het echt top is. Wat in Nederland toch algauw een moeilijk traject is, wordt hier geclassificeerd als grade 3 (een gewone rode skipiste dus). Er zijn een aantal diep zwarte trajecten, maar die laat ik toch maar even links liggen. Na al dat gedraai en gekeer, is het merencircuit wat meer recht-toe-recht-aan. Een kwestie van een redelijke heuvel op en af fietsen. Hoewel ik geen fietscomputer heb meegenomen, ben ik een kleine 4 tot 5 uur bezig en met een snelheid van ongeveer 10km per uur, is het rekensommetje snel gemaakt. Terug op de camping is het zitten in de natuurlijke ‘geothermal spa’ een welkome surprise voor de beenspieren.

Vandaag vertrek ik naar Taupo, een plaatsje aan de voet van het Tongariro National Park en dat betekent dus langzaamaan richting bergen. Het is gelijk te merken aan de temperatuur, want echt boven de 15 graden wil het niet worden. Ik heb dus een muts en handschoenen gekocht voordat ik later in de week echt boven de 1500m uitkom. Mijn winterjas niet voor niets meegenomen! In de middag breekt de lucht open en wordt het zonnig. De mountainbike gepakt voor het afleggen van een route naar de Huka Falls en de waterdam van Aratiatia. Op de heenweg volg je de oevers van de Waikato rivier en dat is heerlijk fietsen. De terugweg brengt mij langs een MTB park. Het is opvallend dat deze parken gelegen zijn in zogenaamde regeneratie bossen bedoeld voor de houthandel. Na verloop van tijd is de jonge aanwas uitgegroeid tot volwassen bomen en dan worden hele heuvels gekapt. De uitgezette trails door dit landschap zijn niet echt aantrekkelijk. Je rijdt door een desolaat gebied met alleen maar boomstronken en –wortels. Halverwege rechtsomkeert gemaakt, want zonder kaart heb ik geen zin verdwaald te raken. De komende dagen ben ik het hooggebergte voor het lopen van de Tongariro Crossing, de mooiste 1dagswandeltocht langs vulkaankraters. En misschien de 42nd Traverse mountainbike tocht.

1. Ivo:
    23 oktober 2012
    Je maakt al aardig wat kilometers! En dan ook nog eens die State Forest 42 tour van 46 km door 'some of the most remote land in New Zealand'. Goed voor het kweken van dikke bovenbenen.

Heb trouwens goed nieuws: ik heb akkoord gekregen om de hele maand maart naar Australië te gaan. Nu maar eens kijken of ik het bij elkaar gespaard krijg. Want moet nog wat vakantiedagen kopen om later met Dru ook nog twee weken weg te kunnen. Kijk nu al uit naar Sydney, Frasier Island, Surfers Paradise en Great Barrier Reef. Moet je alvast even rondkijken of je een masker ziet met van die speciale oorbeschermers (PROEAR 2000), want dan kunnen we toch samen gaan duiken. Lees dat er aan de oostkust Nurse Sharks en de typisch Wobbegong te vinden zijn.

Geniet eerst flink van NZ. Ben benieuwd naar de volgende foto's.
  2. Chiel:
    23 oktober 2012
    Lekker bezig Tsjoh, je pakt het allemaal goed aan man.
    Veel kilometers op een fietsje.
    Volgens mij een mooi uitzicht als je op de fiets zit in de mooie natuur van NZ.

Ik heb niet zo goed nieuws zoals Ivo, hahaha
    Hier alles same old same old.

Giniet man.
  3. Wilco:
    26 oktober 2012
    Goed nieuws, Ivo. Mooi dat het gelukt is een afspraak met je werk te maken.