Mountains and beaches

19 februari 2013 - Sydney, Australië

Na een treinrit van meer dan 2 uur door de buitenwijken van Sydney en de uitlopers van de Blue mountains doemt het stadje Katoomba op, bekend van the Three Sisters. Dit berggebied is ideaal voor het maken van daghikes langs loodrechte kloven en door diepe valleien. Vanaf een toeristisch uitzichtplatform zie je de schaduw van de wolken over het bomenwoud glijden en kijk je voorbij de klif een heel eind naar beneden. Al die hoogtemeters moeten overwonnen worden door stenen trappen en stalen ladders af te dalen. Alleen alles wat je naar beneden gaat moet je ook weer omhoog ! En dan is het maar goed dat ik in Tasmanië de nodige bergwandelingen gemaakt heb. Door de hevige onweersbuien met hagel en bliksem moet het regenwater afgevoerd worden. Wat ontelbaar veel watervallen tot gevolg heeft. Van kabbelend enkele meters tot wel een vrije val van meer dan honderd meter. Hoewel je kunt zeggen dat een waterval nu niet echt bijzonder is, maakt het wel indruk als je eerst een hike moet maken over smalle paden en glibberige rotsen. Helaas vergt dat ook zijn tol, want 1 moment van niet opletten en deze jongen heeft twee flinke schaafwonden op zijn knie. Gelukkig niet ernstig, maar wel hinderlijk.  Na drie dagen in de bergen verbleven te hebben, ga ik opweg naar het strand van Newcastle. Niet dat ik veel of wist over deze stad, maar ik hoorde er goede verhalen over. En voor iets meer dan 8 dollar voor de trein past dat prima in het budget, zogezegd! Ik was van plan surflessen te nemen, maar heb daar voorlopig van afgezien omdat de knie helemaal genezen moet zijn. Toevallig wordt aan het Merewether beach wel een surftoernooi gehouden, de deelnemers laten zien wat je allemaal in huis moet hebben om goed op dat board te staan. Een viertal surfers moeten in een kwartier zoveel mogelijk punten halen met hun trucs op de golven.  De puntentelling is wat moeilijk te volgen, maar leuk te zien hoe deze junioren het er vanaf brengen.  Newcastle is een goed intermezzo na de vele omzwervingen van de laatste weken en is een relaxte stad om even tot rust te komen.  Tot de komst van Ivo heb ik wat ruimte in mijn planning en dat geeft een opening naar West Australië te gaan. Perth en de zuidwesthoek staan op het programma. Voordat ik in het vliegtuig stap, ga ik even terug naar Sydney. Door de griep vanaf nieuwjaarsdag heb ik mijn to-do-list niet kunnen afronden, namelijk het zien van the Hobitt op het grootste IMAX scherm van de wereld, een bezoek aan de tentoonstelling over Alexander  the Great  en het lopen van de 2e helft van de Harbour Walk. Een wandeling langs de zuidkant van de rivier van Darling Harbour via  Glebe Point naar Hunters Hill. Ter afsluiting werd dit weekend ook het Chinees nieuwjaar gevierd met een parade van draken en lampionnen ter eren van het jaar van de slang. Overigens gaat mijn vlucht vroeg in de ochtend, dus sinds lange tijd moet ik een keer een wekker zetten, vervelend….