Western Australia

12 maart 2013 - Brisbane, Australië

Toch onverwacht mag ik mijn opwachting maken in de grootste stad van Western Australia. Perth ligt aan de brede Swan River en door de mijnbouw een snel groeiende metropool. De hoge glazen kantoorgebouwen schieten als paddenstoelen uit de grond en schitteren in het licht bij de ondergaande zon. Vooral het uitzicht vanaf Kings Park over de stad is een aanrader. Tegelijkertijd is het gemoedelijk en zijn de mensen vriendelijk; altijd  in voor een praatje. Op een uur varen met een rivercruise ligt Fremantle, de havenstad en tevens de vestigingsplaats van het shipwreck museum. De overblijfselen van het schip ‘de Batavia’ worden hier tentoongesteld samen met archeologische vondsten van nog 3 Nederlandse VOC-schepen, die in de 17e eeuw voor de verraderlijke kust vergaan zijn.

Met een gloednieuwe Hyundai Accent (10km op de teller!) rij ik richting het zuidwesten van het continent. De eerste stop is Penguin Island, vlakbij het stadje Rockingham; een leuk snorkelstrand met een kolonie blauwe pinguïns en veel pelikanen. Met de ondergaande zon aan de horizon heb ik in Australind een prima camping gevonden voor een nacht in een tentje. De volgende ochtend vroeg uit de veren voor een bezoek aan het Dolphin Discovery Centre in Bunbury. Net op tijd ben ik op het strand voor het voeden van een bottlenose dolphin. Deze dolfijnsoort wordt als 1 van de slimste gezien en komt regelmatig de interactiezone opzoeken. Daarna rij ik meer landinwaarts langs de plaatsjes Collie en Donnywood voor het krijgen van een indruk van het bosgebied. In vroegere tijden was bosbouw van Tuart, Karri en Red Tingle een goede handel voor de kolonisten. Grote delen van de bossen in het zuidwesten zijn gerooid en per schip naar Europa vervoerd. Met een bijna 2 kilometer lange jetty heeft Busselton een officieel wereldrecord in handen; je bent dus ruim 20 minuten bezig de zee in te lopen! De ruige kustlijn van Cape Naturalist naar Cape Leeuwin heeft een tweetal bijzonderheden; de niet aflatende westenwind heeft gezorgd voor een kustlandschap met bizarre rotsformaties en de grote hoeveelheden regen hebben een grottenstelsel in het gesteente uitgesleten. Vanaf de vuurtoren van Cape Leeuwin zie je de golven van de Zuidelijke oceaan en de Indische oceaan tegenelkaar inbeuken; een niet alledaagse gewaarwording.

Het beklimmen van bergen is geen uitzondering in mijn reis, maar een zogenaamde firetree verticaal omhoog, waarbij stalen ronde treden in een 50m hoge boom zijn geslagen, is mij iets teveel van het goede. Laat ik zeggen dat hoogtevrees blijkbaar sterker wordt naarmate je ouder wordt. Wat wel een mooi uitzicht geeft, is de skywalk van de Valley of the Giants. Via een constructie van hangbruggen loop je door de toppen van de bomen en kijk je 40m naar beneden. Tussen Denmark en Albany heb je bij Greens Pool een prachtige snorkelplek en zwem je in een binnenzee rond granieten rotsblokken (Elephant Rocks). Ik moet de kust nu helaas achter mij laten en de 500km lange terugreis door het binnenland naar Perth aanvangen. Onderweg doe ik de bergen van Porongurup Range en Stirling Range nationaal park aan, een tweetal leuke wandelingen met een fenomenaal uitzicht over het uitgestrekte landschap. Vanaf het authentieke plaatsje York duik ik de Perth Hills om ten noorden uit te komen bij Yanchep Beach. Hoe graag ik ook verder de westkust wil ontdekken, zijn mijn 10 dagen in deze regio om en wacht een vliegtuig terug naar Sydney. De laatste etappe van mijn reis staat op het punt van beginnen. Samen met Ivo de oostkust omhoog; strand, zee, duiken en snorkelen!

1. Gadeja:
    12 maart 2013
    Klinkt allemaal fantastisch! Geniet ervan!
  2. Marika:
    12 maart 2013
    Tjonge jonge Wil, wat een geweldige dingen doe je! Begin nou toch wel een Bertje jaloers te worden. Geniet nog met volle teugen van de tijd dat je daar bent!
    X Marie
  3. Ankie:
    12 maart 2013
    Ik vraag me af wat heb je niet gezien? Ik hoop dat het duiken wordt en niet alleen snorkelen!! Plezier met dit laatste deel van je reis!
  4. Philip in Auckland:
    17 maart 2013
    Mooie weblog, ben zo vrij geweest om als buitenstaander een mooi reisverhaal te lezen. Moet ook maar eens een keer naar Tasmanie toe.

Zag dat je ook Auckland hebt bezocht. Hier in Auckland is het eindelijk gaan regenen! na drie maanden droogte en prachtig zonnige tijd, goed voor de boeren van Nieuw-Zeeland, maar misschien niet genoeg. Je moet dan het juiste moment gekozen hebben. Succes met de exploratie van de andere eilanddelen ...