Nelson Lakes National Park

7 november 2012 - Nelson Lakes National Park, Nieuw-Zeeland

De wetmatigheid dat bij elke 100m hoogteverschil het ook 1 graad kouder wordt, heb ik weer aan de lijve mogen ondervinden. Wederom staan de ijsbloemen op de ramen, komen die handschoenen opnieuw van pas! Zodra het zonnetje doorkomt, wordt het aangenamer en maak ik mij klaar voor een dagje MTB-en. Op ongeveer 2km van Saint Arnaud start de Teetotal Trail, een combinatie van 5 verschillende tracks. Een korte uitleg; de tracks worden beschreven naar moeilijkheidsgraad. Je hebt de categorieen easy, intermediate en advanced. Met easy wordt bedoed redelijk vlak, intermediate is aardig klimmen en dalen. Advanced is niet te doen! Daar ben ik vandaag wel achtergekomen. De 1e track is dus 'easy' over glooiend grasland bezaaid met stenen. De 2e track, genaamd Big Bush loop, loopt omhoog via een soort geul van een beek. Ik weet niet wie van de organisatie daar ooit met de fiets omhoog is gegaan, maar petje af want ik moet de hele klim lopen. Als je van extreem downhill houdt, dan stel ik voor dit
pad te nemen. Na verloop van tijd gaat de track over in de Loop Trail. Eindelijk een beetje normaal fietsen door het woud met korte steile heuvels en pittige afdalingen. De ondergrond is behoorlijk zacht, dus ik moet aardig ploegen om vaart te maken. En dan voor de zoveelste keer; deforestation area. Dit betekent dat al het bos inclusief de trackmarkeringen door de shredder gegaan is. Niet echt fijn! Deze keer rij ik gelukkig wel in 1 keer goed naar beneden.

In de middag staat de beklimming van Mount Robert op het programma. De eerste 4km mag ik met de fiets over gravelroad naar de parkeerplaats. Daarna is het niet toegestaan
in het nationale park te MTB-en. De benenwagen komt op stoom! De Mt Robert Circuit is een rondje langs de noordkant van de berg met een geweldig panaroma over de omgeving. Je hebt twee routes naar boven. De klim omhoog neem ik Paddy's Track over de 'open' kant naar Bushline hut, want door een brand in 1887 heeft erosie zijn werk gedaan en heb je aan deze kant alleen geulen van steenlawines en kort gras. De afdaling gaat eerst over de bergrand en daarna zigzaggend over Pinchgut Track door 'beechforest' naar het dal. Ik ben dit soort bos nog niet eerder tegengekomen en het doet denken een berkenbos overwoekerd met mos. Terug op de parkeerplaats pak ik de fiets voor het laatste stukje naar de camping. De weersvoorstelling voor de dag komt uit en net voor de regen ben ik binnen. En mijn voorspelling over Zwitserland in de zomer komt niet uit, dit is echt mooier!

1. Pa:
    8 november 2012
    Hoi, mooier dan Zwitserland! We krijgen er steeds meer zin in, maar boeken is toch lastig. Skype even als je kunt.
  2. Gadeja:
    8 november 2012
    Hoi Wilco
    Ik volg met een groot genoegen jouw fantastisch avontuur! Geniet van deze mooie tijd! Ennuh, je hebt schrijftalent zeg!
    Groetjes Gadeja
  3. Hetty:
    9 november 2012
    Hi Wilco,

Ik onderschrijf wat Gadeja schrijft....
    Wat Zwitserland betreft, ga ik de strijd pas aan als ik met eigen ogen Nieuw-Zeeland heb gezien!
    groetjes Hetty
  4. Wilco:
    10 november 2012
    Dank voor het bericht, zo zie je maar 'verborgen' talenten.