Queen Charlotte Sound

2 november 2012 - Picton, Nieuw-Zeeland

De overtocht met de Blueridge ferry ging over een kalme zee en de intocht naar Picton gaat door lange baaien vegezeld door dolfijnen. In Nieuw Zeeland worden deze fjorden "Sounds" genoemd. Het is gelijk te zien dat dit deel van de kust rijk bebost is met meer soorten vegetatie dan het Noord-Eiland. Een tipje van de sluier! Ik heb de middag ferry genomen, want het ritje naar de Queen Charlotte track is maar kort. De koelkast is daarom weer gevuld met voldoende boodschappen voor de komende dagen. Bij het verlaten van Picton gaan de meeste mensen rechtdoor, maar ik pak een bochtige kustweg langs de Sound richting Mistletoe Bay. Dit is eigenlijk de eerste basic camping zonder veel extra's. Ik ben van plan meer van dit soort campings te nemen! De Queen Charlotte track is vergelijkbaar met meer bekende wandelingen zoals die van Abel Tasman en Milford Sounds. Het principe is als volgt. Je hebt een afgelegen startpunt en loopt meerdere dagen door de natuur om te eindigen bij een punt wat vaak alleen met een boot te bereiken is. Overnachten kan alleen in hutten of een camping, die over het algemeen niet met de auto te halen zijn en van tevoren geboekt moeten worden. Kortom, dilemma. Ik heb immers een campervan en wil daarom zo min mogelijk ergens anders overnachten. Het worden dus dagtrips met waar  nodig een watertaxi terug naar de wagen. Helaas is dat iets verder dan van Hotel New York naar de Boompjes...

De Queen Charlotte track is 71 km lang en gaat van Anakiwa naar Ship Cove. Ik doe een deel van het taject. Eerst over de aangegeven route naar Torea Saddle. Een kleine 8km single track over twee behoorlijk steile heuvels. Dan over de weg van Portage naar Anakiwa (32km) en vervolgens weer single track (12km) terug naar Mistletoe Bay. vooral het laatste deel is erg leuk mountainbiken met mooie vergezichten over de kleinere baaien, het heldere groene water van de Sound en toevallig overstekend wild varken. Ik heb vandaag in ieder geval een goede indruk gekregen hoe het fietsen hier gaat. En ben positief verrast!

Bij terugkomst op de camping is het de dagelijkse routine van fiets schoonmaken, douchen, opruimen, koken, afwassen en reis plannen voor de komende dagen. Ook
tijdens een vakantie heb je nu eenmaal je beslommeringen.

1. Steven:
    5 november 2012
    Is wat anders dan mountainbikerondje Utrechtse heuvelrug die ik laatst met afdelingsuitje heb gedaan haha
    Zijn er nog mensen op die campsites?
  2. Wilco:
    6 november 2012
    Mistletoe Bay was ik de enige gast, is niet echt een doorgaande camping. Op de andere campings staan meer mensen. Een mix van Duits, Frans, Spaans en Aussie. En afentoe een verdwaalde NL-er.