Queenstown rollercoaster

14 november 2012 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Op de weg van Wanaka naar Queenstown maak ik een tussenstop in het dorpje Arrowtown. Alles wat je kunt bedenken van toeristisch komt tot uitdrukking.  De hoofdstraat moet het gevoel van de oude goudmijntijd doen herleven en opzich is dat aardig gelukt. Hoewel je de winkelpanden nauwelijks historisch kunt noemen, is de Chinese settlement een poging iets van archeologische waarde te laten zien. De opgravingen geven een beeld van het armoedige bestaan van een Chinese immigrant in de hoop voldoende goud te vinden om in het vaderland een beter bestaan op te bouwen. Je moet een beetje door de restoratie heen kijken, maar er wordt moeite gedaan de geschiedenis levend te houden. Op 20km ligt Queenstown, de zelf uitgeroepen hoofdstad van extreme activiteiten, alles wat maar een beetje adrenaline geeft is hier wel uitgevonden. De skygondola brengt je rechtstreeks naar Bob's Peak voor een walhalla van downhill MTB-en. Ik ben natuurlijk tegendraads en wil eerst omhoog fietsen, dat geeft toch meer voldoening! Obstakel 1; het 1e deel van het pad omhoog is afgesloten. Obstakel 2; de alternatieve route is 'one mile hill', meer een wandelpad of course. Met de fiets op de nek moet je trappen omhoog, onder oude buizen door (geen idee van het nut) en over omgevallen bomen. Je kunt mij zeker geen afhaker noemen, want na 45 minuten sta ik midden in het MTB-park. De meeste bikers kijken toch een beetje vreemd op van iemand die naar boven fiets! Het uitzicht betaald zich echter terug en door het mooie weer is het panorama echt uitstekend. Tsja, dan is het naar beneden op een fiets zonder schijfremmen en achtervering. De zwarte afdalingen laat ik aan mij voorbij gaan en neem het kinderweitje, wat een beproeving genoeg is. Op de pier geniet ik, onder het genot van een lekker ijsje, van de mooie middag.

Het is ruim 300km van Queenstouwn naar Milford Sound, waarvan de laatste 120km met een enkelvoudige bestemming; de cruisepier van Milford. Een rekensommetje zegt mij dat het goedkoper is met een georganiseerde dagtocht te gaan. Het gevoel van de vrijbuiter daarentegen zegt dat ik zelf moet rijden. Uiteindelijk geeft "tijd" de doorslag. Mijn dagen in Nieuw-Zeeland tellen af en er valt nog zoveel van het Zuid-eiland te ontdekken. De tocht van Queentown naar Te Anau moet ik toch aflegen. De rest van de afstand gaat morgen per luxe touringcar. In Te Anau loop ik een klein stukje van het Kepler Track om een idee te krijgen van het Fiordland National Park. Ten opzichte van de andere boswandelingen is het opvallend dat de bomen overwoekerd zijn met mos en veel soorten varens opkomen. Even genieten van het uitzicht over het meer wordt tegengewerkt door sandflies. Daarna neem ik een kijkje in een bird sanctuary met ondermeer een Tahake, een bijna uitgestorven vogel. Natuurlijk gaat de dag niet voorbij, nadat ik een rondje op de fiets gezetten heb. Het hoogtepunt van de dag is een fantastische natuurfilm over het beeldschone en uitgestrekken Fiordland. Met een helicopter zijn filmbeelden geschoten van het gebied van zonsopkomst tot zonsondergang en van zomer tot winter. Een voorproefje van de cruise door de Milford Sound, hoop ik.

1. Hetty:
    14 november 2012
    Hi Wilco,

Hmm, MTB, fietsen, regen als ik aan genieten denk, denk ik niet daaraan. De natuur, het ijsje, warme douche en toeren met een auto (een Z4 bijv.) spreekt mij meer aan maar verschil moet er zijn nietwaar? Klinkt allemaal wel erg mooi.
    groet, Hetty
  2. Steven: