Roundtrip completed

30 januari 2013 - Melbourne, Australië

Het leuke van een ongeplande reis zijn juist die onverwachte mooie momenten. Een paar voorbeelden:

Na de woestijn van Broken Hill kom je terecht in het rivierenlandschap van Wentworth en Mildura, waar de Murray River zich kronkelend door een oase van groen begeeft. De Murray Valley Trail je langs de rechte rivierwanden van Red Cliffs brengt en je 30km over onverharde gravelroads dwars door het Hattah-Kulkyne nationale park rijdt. Rallyrijden met een campervan is toch iets van een andere orde! De naam van Little Desert niets te maken heeft met de flora en fauna van dit gebied.

Hoe verkeerd je kunt zitten met de gedachte dat Australian day een soort Koninginnedag is. Op 26 januari staat namelijk alles in het teken van het feit hoe trots men op Australië is. Daar kwam ik achter toen ik het ochtendconcert in het stadje Horsham bezocht.

Het uitzicht vanaf Mount Arapiles op een heldere dag echt geweldig is; de uitgestrekte graslanden onderbroken door een eenzame granietrotsen en uitgedroogde zoutmeertjes. Dat gestippelde lijntjes op een kaart toch echt staan voor unsealed roads en niet geschikt zijn voor campervans zonder goede vering. In alle vroegte het beklimmen van the Pinnacles in Grampians nationale park werkelijk een adembenemende pracht en praal van natuurschoon laat zien. Het museum Gum San in het plaatsje Ararat de historische betekenis van Chinese goudzoekers toont. Het dorpje Avoca niets met avocado’s van doen heeft. Het openluchtmuseum van Sovereign Hill je terugbrengt naar de tijd van de goudzoekers in Ballarat. Bij een ondergaande zon vanaf het strand van Portarlington het CBD van Melbourne aan de horizon schittert. Dat de 88e verdieping van de Eureka Tower een prachtig beeld van de uitgestrekte metropool van Melbourne geeft.

Na een tocht van ruim 5.500km in de driehoek van Sydney-Melbourne-Adelaide heb ik de campervan ingeleverd en sta op het punt naar Tasmanië te vliegen. Men zegt dat het eiland  op Nieuw-Zeeland lijkt. Over een goede 2 weken krijgen jullie mijn mening!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Matthijs:
    1 februari 2013
    Klinkt allemaal weer zeer goed vriend!
    Bij ons is gelukkig de koude winter weer voorbij en zoals je wellicht wel kan begrijpen... regen!

Genieten!

Greets Matt
  2. Chiel:
    1 februari 2013
    Have fun daar gozertje.
    En zoek de duiveltjes op.
    Maar pas op als die rondjes gaat draaien.
    Of is dat alleen in de tekenfilm?