Sydney; ups-and-downs

6 januari 2013 - Sydney, Australië

Mijn verblijf in Sydney kende zijn ups en downs. De oud&nieuw viering op het schip ‘Proclaim’ te midden van een feestend Sydney Harbour was het absolute hoogtepunt. De beelden die je in Nederland de hele dag ziet op oudejaarsdag heb ik samen met mijn ouders live mogen meemaken; een groots vuurwerk, light parade van boten en een leuk feestje. Het mag nog net, maar iedereen natuurlijk de beste wensen voor 2013!!

Dieptepunt was de start van het nieuwe jaar, want hoewel een beetje kater opzich niet vreemd is, zit je zeker niet te wachten op de griep. En die heb te pakken gehad ook. De hele week in bed met alle griepverschijnselen die je maar bedenken kan. Tot op de dag van vandaag ben ik niet 100% hersteld, alleen de huurperiode van het appartement houdt op en de campervan moet opgehaald worden. Sommige zaken liggen nu eenmaal vast…, maar dat zijn ook keuzes geweest.

Het appartement zelf, een kleine loftwoning met een tuintje in de wijk Naremburn, is goed bevallen. Alle faciliteiten waren aanwezig, de reistijd naar het centrum binnen het halfuur te halen en een supermarkt op een klein stukje lopen. Vooraf was dit namelijk mijn enigste zorgpunt, omdat je veel van tevoren kunt regelen, alleen dit moest on the way gebeuren. Met behulp van het thuisfront is het gelukt toch iets betaalbaars te vinden, want het kan aardig in de papieren lopen als je dat zou willen.

Op voorhand heb ik Kerst in Sydney iets uitbundiger verwacht. Natuurlijk zie je wel kerstversiering en andere aankleding, maar dat extraatje zoals Londen bijvoorbeeld kan zijn, ben ik niet echt tegengekomen.  Hoewel, er was wel een groot gratis Kerstconcert in the Domain vergelijkbaar met hetgeen ik in Adelaide gezien heb. Tegelijkertijd was het voor de stad business as usual, want de bedrijvigheid van Circulair Quay met al haar veerboten, het toeristische van  Opera House, het winkelend publiek in de vele shopping malls van he CBD en de attracties van Darling Harbour draaiden 24/7 door. Het meest bijzondere gevoel blijft natuurlijk Kerst met zomerse temperaturen.  Alles vertelt je dat het volledig verkeerd is, want het moet koud en nat zijn en zeker geen slippers en zonnebrillenweer. Daarnaast mis je een beetje de opmaak naar Kerst toe, de gezellige lange avonden met vrienden en familie.

Gelukkig kom ik minimaal nog 2 keer terug in Sydney, zodat ik een hernieuwde kans krijg  de gemiste onderdelen van de stad te zien. Wat ik nu gezien heb, het authentieke van The Rocks, het grandeur van Bondi Beach, de ontspannen sfeer in Manley Beach en de schoonheid van alle inhammen en baaien langs de rivier laten toch een goede indruk achter. Met 1 afslag in een willekeurige woonwijk aan de noordkant van de rivier sta je bijvoorbeeld middenin een bushpark, waarin het stadsgeluid wegebt en het lijkt of je 100 jaar terug in de tijd gaat. Op het lijstje staan in ieder geval; boven op de boog van Harbour bridge staan, Kings Cross doorslenteren, ronddwalen in the Blue Mountains en diverse attracties en musea bezoeken.

De komende dagen reis ik de zuidoostkust van New South Wales af en staan de Alpen van Australië op het programma.  Ik treed wel opnieuw de warmte tegemoet, want de hittegolf schuift steeds verder op met temperaturen boven de 30 graden. Overigens hoop ik dat de bosbranden in Tasmanië snel onder controle zijn en de andere gebieden gespaard blijven. In ieder geval staat zaterdag 19 januari in het teken van the Australian Open; ’s ochtends groundpass voor alle banen en ’s avonds een partij in de Hisense Arena; hopelijk geen saaie vrouwensingle (sorry ladies!!).

1. Patrick:
    6 januari 2013
    Top gozer, ook jij de beste wensen.
  2. Tess:
    6 januari 2013
    Jij ook nog de beste wensen. Balen dat je ziek bent geweest maar ja dat valt helaas niet te plannen van te voren. Nog veel plezier xxx
  3. Patrick:
    Yo Wil,

Jij ook nog de beste wensen en veel plezier nog!!
  4. Matthijs:
    7 januari 2013
    Klinkt niet verkeerd vriend!

Hopelijk ben je snel weer 100%!

Have fun at the australian open!
  5. Steven:
    7 januari 2013
    Waarschijnlijk heb je het virus uit NL meegekregen want Dru, ma en Brechtje zijn ook ziek geweest. Leuk die familie die je komt opzoeken ;)
    Beterschap!!...
    ... en wel oranje shirt aantrekken op de AUS Open!
  6. Hetty:
    9 januari 2013
    Wat toevallig ook ik had griep in de Kerstvakantie maar dan niet bij 30 graden buiten....verschil moet er zijn...
    Gelukkig krijg je nog de gelegenheid om meer van Sydney te zien. Ik hoop dat de hitte meevalt voor je en dat je ook gezond en wel kan genieten van Australian open.