Top End part 1

4 december 2012 - Darwin, Australië

Na mijn vlucht uit Christchurch en overstap in Sydney ben ik gearriveerd in mijn startpunt voor de tour Down Under; Darwin. Net als in elk ander tropisch land slaat de warmte en luchtvochtigheid gelijk toe op het moment dat je de aankomsthal uitstapt. Ik heb gelijk een hotel genomen bij het vliegveld, want om laat in de avond door een vreemde stad te gaan banjeren opzoek naar een accommodatie is niet aan te raden. Na 2 maanden in een campervan geslapen te hebben, is het toch wel heel lekker in een queensize bed te slapen! Na wat research op internet blijkt dat alle hostels aan 1 straat liggen; Mitchell street. Elke hostel heeft een eigen bar en zwembad(je) en de keuze is dus te over. Het wennen aan de hoge temparatuur betekent (1) veel water drinken en (2) niet teveel in de zon. Darwin is de belangrijkste stad in Top End, het meest noordelijke deel van het land. Een typische grid van 3 lange straten met alle winkels, restaurants en bars. Na de bombardementen in de Tweede wereldoorlog en een verwoestende orkaan is niet veel meer over van de oorspronkelijke bebouwing. Op een paar plaatsen kun je iets ontdekken, maar verder doet de meerderheid van de toeristen het rustig aan. Zodra de zon onder is gegaan, wordt het allemaal wat aangenamer en kun je zelfs een stukje wandelen. The waterfront ligt aan de haven van Darwin en is een leuke wijk met moderne wooncomplexen en loungetentjes. Op zondag start mijn eerste groepsreis van 3 dagen naar Litchfield en Kakadu. Een gemixte groep van 16 Europese toeristen met zelfs een Aussie (wat opzich een bijzonderheid is) en de enthousiaste gids Jordan. Het beschreven programma wordt geheel omgegooid, want door de warmte zijn een aantal plekken afgesloten waaronder de Jim Jim Falls. Deze periode wordt namelijk de build up genoemd richting regentijd. De luchtvochtigheid stijgt naar hoge waardes, het is daarom niet verstandig teveel landinwaarts te reizen. De temperaturen kunnen daarnaast oplopen naar boven de 50 graden. In Litchfield bezoeken we een tweetal watervallen; Buley Rockhole en Florence Falls, waar een verfrissende duik zeker de moeite waard is. In de middag worden we afgezet voor een cruise over de Mary River. Dit is een zogenaamde billabong (een afgesloten watersysteem) met uiteraard de zoutwater krokodillen (salties). Op weg naar onze overnachtingsplaats moeten we door een rivier rijden, wat een redelijk spannend is omdat de waterstand vrij hoog is en de rivier redelijk snel stroomt. Op onze overnachtingsplek staan luxe ingerichte tenten voor ons klaar op een prive-camping. Top locatie midden in de Outback omringt door wallabees. De 2e dag starten we met een bezoek aan Ubirr, een bijzondere plek vol met rotstekeningen van Aboriginals. Achter elke rotstekening schuilt een uniek verhaal, die door de ouderen wordt bewaakt en wordt doorgegeven aan jongere generaties. Op deze manier blijft de cultuur levend. Boven op een uitstekende rots is een prachtig uitzicht over de wetlands te zien. In de regentijd stromen grote delen van Kakadu over en is het nationale park niet meer bereikbaar. In deze periode transformeert de natuur naar een groene strook en komt veel flora tot bloei. Na de lunch in Jabiru kunnen we met andere bus verder naar Maguk, want de airconditioning in de 4WD heeft het al een tijdje begeven. Een verkoelende duik in een meertje met een waterval op de achtergrond is na een wandeling door de Barramundi Gorge geen verkeerd plan. We zien wel een krokodillenval onderweg die is dichtgeklapt, dat alleen zegt dat zwemmen altijd een risico met zich meebrengt. Door problemen met de airconditioning wordt onze accommodatie opgeschaald naar cabins en met een warme nacht in Cooinda voor de boeg is dat zeer welkom. De laatste dag van deze tour gaat naar Gumlom; een klimpartij over rotsen naar een beek gelegen op een plateau. Vanaf deze plek heb je prachtig uitzicht en verkoeling tegelijkertijd. Tijdens de lunch piekt de temperatuur in de schaduw naar 38,1 graden en warmte overvalt je daarmee. Na een flinke autorit van een paar uur worden we weer afgezet bij het hostel in Darwin en zit de tour erop. Een mooie ervaring en een goede voorbode voor de volgende dagen.