Wellington region

29 oktober 2012 - Upper Hutt, Nieuw-Zeeland

Na een nachtje kamperen in Scoutsland moet ik voor een kleine reperatie aan de mountainbike naar Wanganui. Een leuk plaatsje met als belangrijkste attractie een stoomradarboot genaamd de Waimarie. Na de nodige boodschappen ingeslagen te hebben, gaat de reis verder naar het zuiden. De route over highway 1 gaat geleidelijk over in een vlak landschap richting Wellington. Alleen maak ik eerst een kleine detour naar de plaats Upper Hutt. Je kunt namelijk prima biken in Akatarawa Forest. Een bochtige en smalle weg (hill road) brengt je over de heuvels naar de plaats van bestemming. Deze weg zou goed in een Top Gear aflevering kunnen!

De volgende regenachtige dag moet ik 9km omhoog fietsen voordat het startpunt van de Rimutaka Rail Trail in zicht komt. De auto's schuren met 80km per uur langs je heen en dat is niet echt prettig. De terugweg wordt duideilijk een andere route. Tot 1955 heeft een treinverbinding over de trail gelopen en langs de route zie je daar de markeringen van zoals tunnels en bruggen. Je moet o.a. door een 500m lange donkere tunnel en dat is best lastig fietsen. Op het kaartje zie ik een route door het bos die mij weer terug moet brengen naar Upper Hutt. Het is een route door de heuvels en komt door Tunnel Gully. Het is altijd weer afwachten hoe zoiets verloopt, maar na verloop van tijd bereik ik inderdaad the town centre. Opdracht voltooid! En het zonnetje is gaan schijnen. Even bijkomen.

Vandaag ligt het startpunt van de route door Karapoti Gorge op 4km van de camping. Deze keer is het wel een goede warming up. De route loopt langs een riviertje omhoog en volgens het kaartje zou je dan via de heuvels weer terug moeten komen. Tsja, in die heuvels worden net bomen gekaapt voor de houthandel (regeneratie naaldbomen) en blijken allerlei nieuwe weggetjes aangelegd te zijn om de vrachtauto's met lading te transporteren. Dat maakt het navigeren er niet makkelijker op. Telkens opnieuw sla je weer een doodlopende weg in, die je natuurlijk eerst heuvel op moet fietsen. Na enige tijd is het rechtsomkeert maken en dezelfde weg weer terug pakken. Niet minder fraai, maar het leukste is natuurlijk een rondje in de omgeving te maken. Alles bijelkaar zit je dan 5 uur op de fiets, dus met de conditie zit het wel snor!

Morgen laatste dag op het Noord-Eiland met als afsluiter een bezoek aan Wellington.

1. Chiel:
    29 oktober 2012
    Ik zie dat BIGFOOT gesignaleerd is!!!